Hojsemester i Norge

Här kommer min reseberättelse och lite foton från en så häftig o härlig resa i Norge på hoj. Vill även säga att fotona gör sig ej rättvisa, man måste uppleva detta för att förstå hur häftigt det är. Jag vill tacka Tor som hjälpe oss med resvägen.

Dag 1 – 31 mil
Åkte hemifrån vid 12-tiden, åkte till Örebro och mötte upp min reskompis Katta, vi körde vidare till Årjäng, där övernattade vi första natten, på B&B mitt inne i Årjäng.

Dag 2 – 41 mil
Vi körde in i Norge, vi åkte till Moss och tog färjan över till Horten. Vi körde en hel del härliga vägar. Vi fick tyvärr en liten regnskur på dagen, men för övrigt så var det fint väder. Vi kom fram till Evje vid 18-tiden, hyrde en hytte, och gjorde lite mat. Sov gott första natten i Norge.

Foto från färjan

Evje

Våra hojar

Så hade vi lite kvälls mys utanför vår hytte, med ett glas vin

Dag 3 – 26 mil
Vi kom iväg vid 9-tiden, och åkte väg 42 som var jättefin, sen vidare på väg 468 och vidare över fjället till Lyseboth. Så himla häftigt o åka över fjället, vi kom in i ett vitt o tjockt moln, men det lättade när vi åkte neråt mot Lysebothen. Vi tog sen en färja som gick i Lysefjorden, tog ca: 1 timme till Lauvik, höga fjäll på båda sidor, och vi såg även Preikestolen från färjan, en häftig klippavsats. Från Lauvik åkte vi in till Stavanger och träffade Kattas dotter.

Molnen var låga i fjället, vi såg inte så jättemycket, men här är det ganska bra sikt.

Lysefjorden

Våra hojar på båten, ordentligt fastsurrande, lite vind var det, så det var bra att dom satt fast.

Foto på berget längs Lysefjorden

Ett härligt foto från bilfärjan, lite motljus men så vackert.

Här högst upp i mitten, en del som sticker ut liksom, det är Preikestolen, vi kunde se att det var en hel del folk som stod där o tittade på oss, men det är så högt så det syns inte på fotot. Man kan alltså ta sig dit per fot, det tar 2 timmar att gå dit.

Dag 4 – 0 mil
Vi var kvar i Stavanger hela dagen och sov ännu än natt här. Stavagner är en väldigt fin stad, det pågick ett seglingsrace när vi var där ”The Tall Ships Race 2011” och hela hamnen var full med jättefina båtar, på kvällen var det konsert med Hoffmaestro, helhärlig show.

En hel byggnad hade denna reklam om The Tall Ships Races 2011

Kvällsfoto på största o snyggaste båten/skeppet

Ni ser ju själva hur många båtar o master det var… hur många som helst nästan.

Vi gick ombord på ett skepp, och här här stormasten, taget rakt uppåt, mycket linor ..

Och här är det Hoffmaestro i full fart på scenen, full fart även på publiken, jättebra !!

Dag 5 – 29 mil
Kom iväg från Stavanger på morgonen, och idag blev det 2 bilfärjor, och en himla massa tunnlar, minst 15st, både långa o korta, den längst idag var 4673m vid Roldahl. Vi avslutade dagens tur på väg 13, jättefina kurv-vägar, vi stannade i Odda, en sån söt o mysig lite stad i en dal, vid Sorfjorden.

Ännu en bilfärja som tar oss över en fjord, dom flesta kostade 43Nkr.

Här har vi stannat för att äta lunch, det var utanför Roldahl, en skidanläggning, mycket god mat, och ej så dyrt.

Väldigt fin utsikt hade vi när vi satt och åt, ett jättefint vattenfall..

Så här fint var det i Odda, där vi stannat på em

Och här hyrde vi ett rum i Odda, 15 min promenad från centrum.

Dag 6 – 37 mil
Kom iväg hyfsat på morgonen, körde längs den långa fjorden på jättehärliga vägar, det blev 2 färjor idag med, och några tunnlar, längsta tunneln idag var 7610m, det blir väldigt kallt i dom långa tunnlarna. Vi åkte upp på Ovrisfjället väg 13, där var det fantastiskt fint, där fanns även snö kvar. Sen vidare på väg55 mot Sohndal, där var det oxå jättefint, sen tog vi väg 5 och sen väg 60 och stannade och hyrde en hytte i Strynsvatn. (väg 60 var ingen höjdare, vägen var rätt dålig på vissa ställen, men utsikten helt ok)

Ovrisfjället, här fanns det snö ..  så  himla fint.

och solen bara skiner på oss, vi har haft sån himla tur med vädret… visst ser det härligt ut ??

Foto från bilfärjan mellan Dragsvik – Hella, vackert !!

Här är vi framme vi Strynsvatn, och detta var nog en sjö, med berg runt om, vi lyckades arrangera ett foto när vi tog en lite promenad för att titta på allt det fina. Vattnet var nästan grön/blått ..  men kallt.

Och här bodde vi, i det gråa huset bakom det röda, det var ett stort sovloft med rum, och gemensam dusch/wc och kök, vårt rum med 2 sängar kostade 350 Nkr för en natt, så det är inte så dyrt, men man får ju sova i sovsäcken…

Så här såg vår hytte ut, med grästak o allt, (ej våra hojar utanför). Det var en hel del hojfolk ute som vi träffade på båtar, campingar och matställen…  svenskar, norskar o tyskar…  alla lika trevliga.

Dag 7 – 34 mil
Frukost åt vi, och sen iväg, det var lite mulet på morgonen, och det var ju idag vi skulle åka väg 258 vid fint väder, vi hade bara några mil dit, och vi bestämde oss för att åka den vägen, och vi hade sån tur, det sprack upp, lagom en bit in, och det var sååå vackert, himlen öppnade sig för oss…  måste ses, går ej att beskriva. En del av vägen var oasfalterad, men helt ok att köra på, man körde så sakta för att hinna med o se. Sen gick vår färd vidare till Geiranger och Trollstigen. När vi åkte upp på fjället så hade vi sol, sen kom vi in i ett moln, och sen fick vi lite dålig sikt, och mulet i själva dalen, och vi åkte ner för Trollstigen, och den övre biten var så molnig att vi knappt såg 10m framför oss, men en bit ner fick vi se den branta vägen, väldigt brant o titta neråt, lite läskigt, men det gick jättebra….  Sen for vi vidare på väg 660 och väg 62, vi stannde utanför Sunndalsora och hyrde en hytte…

SÅ här såg våran frukost ut, dom var jättegoda och fanns i olika smaker…

Så här fina var många av vägarna och så där lagom kurviga…

Nu är vi på väg 258, och här gick fåren fritt, dom låg i princip överallt, första biten här var molnig, men sen sprack det upp..

Vi stannade många gånger på denna väg, och här har det precis spruckit upp, ni ser molnet till vänster och vattenfallet,,, wow

Här är nästan alla moln borta.. blev så soligt och fint…

Strynefjellet, heter detta fina fjell

Så vackert… Jag säger det igen, man måste uppleva detta för att förstå hur vackert det är…

Nu har vi åkte vidare till Geiranger, här hänger molnen oxå rätt lågt som ni ser, men vi hade bra utsikt ändå…

Samma båt som på fotot ovan, men nu är vi nere i byn o tittar och vi tog även en fika här… och här var det dyrt !!

Och här är den berömda Trollsigen, övre delen såg vi inget av, vi har alltså åkt ner för Trollsigen, högst upp var det så tjocka moln att vi såg inget, här är vi en bit ner o har stannat för att fota, ni ser mitt i vattenfallet en bro med små bilar på,  och vägen till vänster sick/sack, då förstår ni kanske hur högt och brant det är.

Och här har jag vänt mig om och fotat nedåt, längre ner ser ni en bil o en husbil tror jag, då har vägen slingrat sig fram med 180graders kurvor.. och brant som sjutton…

Dag 8 – 37 mil
Vi startade som vanligt i rätt hyfsad tid från Sondalsora, och bestämde oss för att åka in i Sverige till Idre. Det började bra, men avslutades på väg26 från Tolga till Drevsjö, den vägen var inte rolig, dålig och guppig som sjutton, men vi tog oss fram. Och när vi kom till Idre så lyxade vi till det, vi tog in på Pernilla Wibergs hotell uppe på Idrefjellet, vi ville sova i sköna sängar, vi badade jacuzzi och åt god mat. När vi satt i resturangen på kvällen o tittade ut.. så såg jag något.. se nedan… Vi sov i alla fall jättegott denna natt.

Så här ser det ut .. Pernilla Wiberg Hotell.. vi hade balkong på andra våningen..

Utsikt från vår balkong.

Fin relaxavdelning på hotellet…

Och denna herre låg utanför hotellet när vi hade ätit på kvällen, inget ovanligt sa dom..

Dag 9 – 43 mil
Vår sista dag, vi åkte från Idre efter en jättegod frukostbuffe och där fanns allt…  Vi åkte till Västerås, det tog nästan hela dagen, vi tog det lugnt och gjorde många stopp. Så här såg det ut på vägen på morgonen när vi lämnade hotellet.

Mer renar på vägen, och inte speciellt rädda var dom heller…

Avslutar med ett foto på mig med våra hojar, på väg 258 som vi tyckte var den häftigaste under vår resa….